Obsah
Úkoly z hudební nauky - II. pololetí
Úkol č. 1 (pondělí 1. 2. 2021)
1. ročník: Zkus popsat, co je to takt?
2. ročník: Co je to akord?
3. ročník: Zjisti český význam následujících tempových označení: adagio, moderato, allegretto, allegro.
4. ročník: Co jsou enharmonické tóny?
5. ročník: Vyjmenuj 3 nejvýznamnější české hudební skladatele období romantismu.
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
Antonín Dvořák ve své světoznámé Humoresce Ges dur (viz odkaz níže) díky zvláštnímu houpavému rytmu hlavní melodie zachytil pohyb jednoho dopravního prostředku, který Dvořák obdivoval. O jaký dopravní prostředek se jedná?
https://www.youtube.com/watch?v=IZly_IRJEsA
Úkol č. 2 (pondělí 8. 2. 2021)
1. ročník: Jaké druhy taktů znáš?
2. ročník: K čemu se nejčastěji používá akord?
3. ročník: Zjisti český význam následujících tempových označení: accelerando, ritardando
4. ročník: Uveď příklady enharmonických tónů?
5. ročník: Na jaký hudební nástroj hrál Bedřich Smetana a jaké skladby pro tento nástroj skládal?
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
Součástí operních představení jsou i taneční čísla. Zjisti název tance z opery Rusalka A. Dvořáka (viz odkaz níže).
https://www.youtube.com/watch?v=PrZEmxdx2wI
Úkol č. 3 (pondělí 15. 2. 2021)
1. ročník: Co znamená legato?
2. ročník: Co je staccato?
3. ročník: Co je tónický kvintakord?
4. ročník: Kolik skladeb napsal W. A. Mozart?
5. ročník: Kolik oper složil Bedřich Smetana? Uveď název alespoň jedné z nich.
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
Jaký nástroj hraje ve videu níže?
https://www.youtube.com/watch?v=9BiW2mVKk0w
Úkol č. 4 (pondělí 1. 3. 2021)
1. ročník: Jakou funkci u noty má křížek # ?
2. ročník: Co znamená tenuto a jak se značí?
3. ročník: Které tóny budou tvořit tónický kvintakord ve stupnici G dur?
4. ročník: V kolika letech začal komponovat W. A. Mozart?
5. ročník: B. Smetana složil soubor symfonických básní. Jak se tento soubor jmenuje?
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
Česká filharmonie patří do světové špičky symfonických orchestrů. Kolik členů orchestru hraje symfonickou báseň Vltava od B. Smetany - viz odkaz níže?
https://www.youtube.com/watch?v=fr1uq4PHGks
Úkol č. 5 (pondělí 8. 3. 2021)
1. ročník: Jakou funkci u noty má béčko b ?
2. ročník: Co znamená akcent a jak se značí?
3. ročník: Které tóny budou tvořit tónický kvintakord ve stupnici F dur?
4. ročník: V kolika letech složil W. A. Mozart svoji první operu?
5. ročník: Potkal se B. Smetana s Antonínem Dvořákem?
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
Světoznámá skladba Bohemian Rhapsody se hrává v různých úpravách. Poslechni si, jak krásně skladba zní v podání čtyř violoncell. Zjisti, na kterém českém zámku je videoklip natočen (leží nedaleko Kutné Hory).
https://www.youtube.com/watch?v=Odh_m7huLO4
Úkol č. 6 (pondělí 15. 3. 2021)
1. ročník: Jakou funkci plní odrážka ?
2. ročník: Koruna není jenom naše měna, ale i hudební značka. Co znamená?
3. ročník: Vyjmenuj nevýznamnější světové hudební skladatele období baroka.
4. ročník: Pro jaké hudební obsazení je napsána Malá noční hudba od W. A. Mozarta?
5. ročník: Ve které zemi nás A. Dvořák nejvíce proslavil?
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
Orchestrální předehra k opeře Figarova svatba od W. A. Mozarta je svěží, rychlá a virtuózní skladba. Zaposlouchej se do zvuku a poznej co nejvíce hudebních nástrojů (viz odkaz níže).
https://www.youtube.com/watch?v=5XBFIZjiGIM
Úkol č. 7 (pondělí 22. 3. 2021)
1. ročník: Když budeš chtít hrát silně, jakou značkou to v notách označíš?
2. ročník: Vyjmenuj klávesové nástroje vyučované v náší škole.
3. ročník: Jaké národnosti byl J. S. Bach a pro jaký nástroj zejména komponoval?
4. ročník: Jmenuj alespoň jednu operu W. A. Mozarta.
5. ročník: Čím se měl původně stát A. Dvořák?
a) hostinským b) zedníkem c) řezníkem
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
Rondo Alla Turca pro klavír od W. A. Mozarta (viz odkaz níže) je jeho nejnámnější klavírní skladbou. Jak se jí také říká?
https://www.youtube.com/watch?v=A_THdzBnHy0
Úkol č. 8 (pondělí 29. 3. 2021)
1. ročník: Co znamená česky slovo mezzoforte a jak se značí?
2. ročník: Vyjmenuj dřevěné dechové nástroje vyučované v náší škole.
3. ročník: Který Bachův současník komponoval orchestrální a vokální skladby?
4. ročník: Který český režisér natočil vynikající film Amadeus o W. A. Mozartovi?
5. ročník: Doplň názvy těchto děl A. Dvořáka:
a) symfonie e moll Z Nového .....
b) Moravské .........
c) Slovanské .....
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
Na jakou melodii zpívá ve videu níže Z. Svěrák svůj text Mě se líbí paní nadlesní?
https://www.youtube.com/watch?v=I81jRh92Nb8
Úkol č. 9 (pondělí 12. 4. 2021)
1. ročník: Piano není jen hudební nástroj, ale i hudební značka. Co znamená?
2. ročník: Vyjmenuj žesťové dechové nástroje vyučované v náší škole.
3. ročník: A. Vivaldi zkomponoval skladbu: Čtvero ročních a) počasí
b) oblečení
c) období
4. ročník: Který Mozartův současník složil 9 symfonií?
5. ročník: Pro jaké nástroje složil A. Dvořák virtuózní koncerty?
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
Jak se jmenuje sólista hrající na klávesy ve videu níže?
https://www.youtube.com/watch?v=CwzjlmBLfrQ
Úkol č. 10 (pondělí 19. 4. 2021)
1. ročník: Popiš hudební nástroje klavír a zobcovou flétnu.
2. ročník: Vyjmenuj bicí nástroje vyučované v naší škole.
3. ročník: Které letopočty zhruba ohraničují epochu baroka?
4. ročník: L. van Beethoven komponoval klavírní sonáty. Nejznámnější je: a) politická
b) patologická
c) patetická
5. ročník: Zjisti, pro jaký nástroj původně napsal své Slovanské tance A. Dvořák?
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
Vyjmenuj názvy všech čtyř filmů, ve kterých je použita hudba z videa níže.
https://www.youtube.com/watch?v=_U519RdznMA
Poslední aktualizace: 19. 4. 2021 06:41