Obsah
Úkoly z hudební nauky - I. pololetí
Úkol č. 1 (pondělí 5. 10. 2020)
1. ročník: Vysvětli rozdíl mezi zvukem hudebním a nehudebním.
2. ročník: V hudbě často používáme dynamická znaménka. Co znamená crecsendo (čti krešendo) a decrecsendo (čti dekrešendo) a jak se značí?
3. ročník: Jaký úkol má tečka vedle noty?
4. ročník: Zjisti, jak jdou za sebou stupnice mollové do 4 křížků a do 4 béček.
5. ročník: Zopakuj si durové a mollové stupnice a pořadí křížků a béček.
Pozn.: Odpovědi lze nalézt i na těchto stránkách
Bonusový úkol pro všechny:
V následujícím videu poznej alespoň jednoho učitele naší školy:
https://www.youtube.com/watch?v=NT3ydkVbEv8
Úkol č. 2 (pondělí 12. 10. 2020)
1. ročník: V hudbě používáme různé délky not. Zjisti, jaké trvání mají noty půlová, čtvrťová a osminová.
2. ročník: V hudební řeči používáme italské názvosloví. Co znamená prima volta a seconda volta?
3. ročník: Každá skladba se skládá z jednotlivých taktů. Vyvětli problematiku taktů 3/8 a 6/8.
4. ročník: Tempo každé skladby značíme italským názvoslovím. Přelož do češtiny tyto názvy: largo, andante, andantino, maestoso, vivace, presto.
5. ročník: Co v češtině znamenají následující tempová označení: grave, lento, larghetto, a tempo, meno mosso, piu mosso?
Pozn.: Odpovědi lze nalézt i na těchto stránkách
Bonusový úkol pro všechny:
Který hudební nástroj v následujícím videu začíná hrát jako první a poznej co nejvíce dalších hudebních nástrojů.
https://www.youtube.com/watch?v=cIBhTcCq5zA
Úkol č. 3 (pondělí 19. 10. 2020)
1. ročník: Pro zapisování not slouží notová osnova. Zčeho se skládá?
2. ročník: Seřaď hudební nástroje smyčcové podle velikosti od nejmenšího k největšímu.
3. ročník: Poskládej durové stupnice do 4 křížků a 4 béček.
4. ročník: Ke správnému čtení not slouží klíče. Které 4 klíče v hudbě nejčastěji používáme?
5. ročník: Hudební skladby musí mít určitou formu. Z jakých částí se skládá hudební forma koncertu a symfonie? Co je opera?
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
Světlana Nálepková a Ondřej Havelka dokážou skvěle interpretovat různé hudební styly. Jaký hudební žánr představují v následujícím videu: a) pop, b) jazz, c) dechovka
https://www.youtube.com/watch?v=8dUnx4DKXvE&list=RD8dUnx4DKXvE&start_radio=1
Úkol č. 4 (pondělí 2. 11. 2020)
1. ročník: Co víš o houslovém klíči? Jak se mu také říká? Pro jaké tóny je určen?
2. ročník: Vysvětli rozdíl mezi půltónem a celým tónem.
3. ročník: Jaké máme dechové nástroje dřevěné? Proč se jmenují dechové?
4. ročník: Co je to interval? Vyjmmenuj 8 základních intervalů.
5. ročník: Do jakých dvou základních skupin se rozdělují bicí nástroje?
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
Skladba BOLERO od M. Ravela (viz odkaz níže) je nejhranější klasickou skladbou na světě. Hlavní téma je zde neustále opakováno různými dechovými hudebními nástroji. Poznej co nejvíce těchto nástrojů.
https://www.youtube.com/watch?v=mhhkGyJ092E
Úkol č. 5 (pondělí 9. 11. 2020)
1. ročník: Co znamená slovo repetice a kčemu slouží?
2. ročník: V čem se liší durová a mollová stupnice?
3. ročník: Co znamenají slova Da capo al Fine?
4. ročník: Jaké klíče používají k zápisu not fagot, hoboj, viola a tuba?
5. ročník: Vyjmenuj některé bicí nástroje melodické a rytmické.
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
Následující píseň (árie) je jedna z nejznámnějších v operní literatuře. Který světoznámý český hudební skladatel ji složil a jak se jmenuje opera, do které zmíněná árie patří?
https://www.youtube.com/watch?v=rvzB_teIpnE
Úkol č. 6 (pondělí 16. 11. 2020)
1. ročník: Co je to hudební abeceda?
2. ročník: Popiš hudební nástroj kontrabas. Jak se mu také lidově říká?
3. ročník: Z jakého materiálu se vyrábí příčná flétna?
a) plast b) kov c) dřevo
4. ročník: Vyjmenuj tempová označení, která vyjadřují rychlé tempo.
5. ročník: Antonín Dvořák složil devět: a) oper b) koncertů c) symfonií.
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
Následující skladba z odkazu (viz níže) je psána pro 4 stejné sólové nástroje. Tento nástroj se jmenuje:
a) alpský roh s) anglický roh c) lesní roh
https://www.youtube.com/watch?v=Q0qBVraFZgE
Úkol č. 7 (pondělí 23. 11. 2020)
1. ročník: Kromě not v hudbě používáme i pomlky. Jak vypadá pomlka celá, půlová, čtvrťová a osminová?
2. ročník: V čem se liší violoncello od kontrabasu?
3. ročník: Urči, který z nástrojů hoboj a klarinet je jednoplátkový a dvouplátkový.
4. ročník: Z jakého klíče hraje nejčastěji pozoun?
5. ročník: Vyjmenuj 4 lidské hlasy, které v hudbě využíváme.
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
V následujícím videu Vojtěch Dyk a Ondřej Havelka názorně předvádějí, jak lze čarovat s lidským hlasem. Jak se jmenuje kapela za oběma pány?
https://www.youtube.com/watch?v=95cKEkBdJ0Q
Úkol č. 8 (pondělí 30. 11. 2020)
1. ročník: Hudební abecedu je nutné znát a vyjmenovat i pozpátku. Zkus to.
2. ročník: Které smyčcové nástroje se drží pod bradou a které se opírají o zem?
3. ročník: Který dřevěný dechový nástroj nemá žádný plátek?
4. ročník: Klavír používá nejčastěji dva klíče. Které to jsou?
5. ročník: Jak se říká sekupení, kde všichni přítomní zpívají?
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
Dobře si poslechni následující píseň Ivana Mládka a s pomocí rodičů i prarodičů rozklíčuj co nejvíce zkratek.
https://www.youtube.com/watch?v=CMpzQeFKrYc
Úkol č. 9 (pondělí 4. 1. 2021)
1. ročník: Který z následujících zvuků je hudební a který nehudební: úhoz ruky do bubnu, úhoz ruky do kláves na klavíru?
2. ročník: Lze hrát na smyčcové nástroje bez smyčce?
3. ročník: Vyjmenuj pořadí křížků a béček (stačí od každého 4).
4. ročník: Který hudební nástroj používá především altový klíč?
5. ročník: Zjisti, jaký je rozdíl mezi vibrafonem a marimbou.
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
Pěvecký sbor může být velice početný. Ve videu níže si poslechni světoznámou skladbu Hallelujah od G. F. Händela. Spočítej, kolik přibližně má pěvecký sbor členů.
https://www.youtube.com/watch?v=IUZEtVbJT5c
Úkol č. 10 (pondělí 11. 1. 2021)
1. ročník: Matematický úkol: Kolik not osminových se vejde do jedné noty celé?
2. ročník: Matematický úkol: Kolik strun mají housle, viola, violoncello a kontrabas dohromady?
3. ročník: Matematický úkol: Kolik not črvrťových se vejde do 6/8 taktu?
4. ročník: Když napíšeš velice rychlou skladbu, jaké tempové označení k ní přiřadíš?
5. ročník: Kolik symfonií složili A. Dvořák a L. van Beethoven?
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
Jak se nazývají tři stejné sólové nástroje z videa níže?
https://www.youtube.com/watch?v=PdNjyzxqmWU
Úkol č. 11 (pondělí 18. 1. 2021)
1. ročník: Která z pomlk visí na lince jako prádlo na šňůře?
2. ročník: Jak se říká nejmenší vzdálenosti mezi dvěma tóny?
3. ročník: Kolik dob bude trvat nota půlová s tečkou a nota celá s tečkou?
4. ročník: Který křížek v předznamenání skladby je vždy první a který až čtvrtý?
5. ročník: Doplň názvy těchto dvou oper B. Smetany: Braniboři v ......., Prodaná ..........
Bonusový úkol pro všechny ročníky:
Světoznámou skladbu A. Vivaldiho Čtvero ročních období hraje ve videu níže soubor devíti saxofonů. Existovaly tyto nástroje v době vzniku skladby?
https://www.youtube.com/watch?v=2sa5RaiPLm0
Úkol č. 12 (pondělí 25. 1. 2021)
Odpočinkový úkol pro všechny ročníky před koncem I. pololetí: podívej se na video níže (viz odkaz) a urči, od které populární skupiny byla uvedená skladba.
https://www.youtube.com/watch?v=TlHLMGaJ6tg
Poslední aktualizace: 1. 2. 2021 07:20